Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Wednesday 18 January 2012

Kerajaan peruntuk RM500,000 bina jambatan-MBN9

SEREMBAN 18 Jan. - Kerajaan negeri memperuntukkan hampir RM500,000 bagi menampung kos pembinaan jambatan baru di kampung Batu 11 1/4 Jalan Mantin, dekat sini bagi menggantikan jambatan asal yang roboh akibat banjir, baru- baru ini.

Menteri Besar, Datuk Seri Mohamad Hasan berkata, kerja pembinaan akan dilakukan dengan segera bagi memastikan keselamatan serta kesejahteraan penduduk terus terpelihara.

''Kami amat prihatin dengan nasib penduduk di sini yang terpaksa membina sendiri jambatan sementara berikutan jambatan lama itu telah roboh.

''Kita akan pastikan jambatan baru yang bakal dibina ini lebih kukuh dan tinggi sedikit daripada saiz dan struktur sebelum ini," katanya pada sidang media lawatan sehari ke sekitar Nilai dan Mantin, semalam.

Jelas Mohamad, penduduk di kawasan berkenaan juga sering menghadapi masalah banjir lebih-lebih lagi ketika musim hujan.

''Berdasarkan pemerhatian, saya mendapati sungai di kampung ini juga semakin mengecil dan cetek, sebab itu setiap kali hujan air pasti akan melimpah sehingga mengakibatkan banjir.

''Maka saya akan pastikan pihak berkenaan mengorek serta membesarkan sungai di kampung ini sekali gus mengatasi masalah banjir yang sering dihadapi penduduk," ujarnya.

Katanya, memandangkan kawasan berkenaan tidak mempunyai kemudahan lampu jalan, pihaknya akan meminta Tenaga Nasional Berhad (TNB) untuk memasang lampu silang di sekitar lokasi terbabit.

Kampung berkenaan didiami kira-kira 100 orang penduduk hampir 50 tahun dan jambatan tersebut merupakan laluan utama mereka untuk keluar masuk kawasan terbabit

No comments:

Post a Comment