Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Thursday 19 January 2012

Shahrizat saman Zuraida, Rafizi RM100 juta

KUALA LUMPUR - Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil petang ini memfailkan saman ke atas Ketua Wanita PKR, Zuraida Kamaruddin dan Pengarah Strateginya Rafizi Ramli sebanyak RM100 juta berhubung projek kontroversi Pusat Fidlot Nasional (NFC).

Shahrizat dalam saman yang difailkan di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur mendakwa, Zuraida dan Rafizi telah memfitnah dan memburuk-burukkan beliau.

Beliau yang diwakili peguam Datuk Seri Muhammad Shafee Abdullah menuntut RM50 juta untuk ganti rugi am dan RM50 juta untuk ganti rugi teruk dan teladan.

Menurutnya, saman itu dikemukakan dengan asas bahawa siasatan terhadap NFC yang sedang berjalan diyakini akan membuktikan Shahrizat tidak bersalah.

Shafee berkata, anak guamnya masih lagi bercuti, dan difahamkan cuti yang diambil itu adalah dengan rela hati tanpa ada paksaan daripada mana-mana pihak bagi memudahkan siasatan pihak berkuasa.

"Anak guam saya juga memohon perintah injuksi bagi menghalang kedua-dua defendan daripada membuat sebarang pernyataan atau kenyataan secara bertulis terhadapnya berkaitan NFC atau syarikat-syarikat bersekutunya," katanya.

Zuraida yang juga Ahli Parlimen Ampang dikatakan telah melakukan serangan fitnah dalam artikel yang bertajuk Isu NFC akan tumbangkan BN-Wanita Keadilan dan NFC dapat kontrak kerana Shahrizat Menteri Umno-Zuraida.

Rafizi didakwa banyak mengeluarkan kenyataan akhbar kepada pihak media dan artikel yang berunsur fitnah dengan jelas dan tersirat di laman web www.rafiziramli.com dan www.keadilandaily.com .

Kedua-dua defenden ini dikatakan secara konsisten melancarkan satu kempem untuk menyerang dan memfitnah Shahrizat sejak November 2009 selaku Ketua Pergerakan Wanita Umno, menteri dan beliau sendiri sebagai seorang individu.

Berdasarkan penyataan tuntutan yang difailkan Tetuan Shafee & Co. dinyatakan bahawa Shahrizat sebagai plaintif tidak pernah memiliki sebarang ekuiti mahupun memegang jawatan sebagai pengarah di NFC, Agro-Science Industry Sdn Bhd atau mana-mana syarikat yang bersekutu.

NFC dipengerusikan suami Shahrizat, Datuk Seri Dr Mohamad Salleh Ismail manakala tiga anak beliau adalah pemegang saham dan pengarah di dalam syarikat Agro-Science Industry Sdn Bhd adalah syarikat induk yang memiliki hampir kesemua saham terbitan NFC dengan satu saham 'preference' dipegang kerajaan Malaysia.

Pada 2006, Kementerian Pertahanan menganugerahkan pembinaan projek Fidlot Nasional kepada Agro-Science Industry Sdn Bhd dan Lamberts Agriculture Trade Sdn Bhd.

Bagaimanapun Lamberts Agriculture Trade Sdn Bhd manarik diri dan projek berkenaan hanya dianugerahkan kepada Agro-Science Industry Sdn Bhd melalui NFC.

Keputusan atau isu penganugerahan projek ini tidak pernah dibawa ke Kabinet dan oleh itu Shahrizat tidak menyertai atau mempengaruhi proses penganugeahan projek.

Shahrizat juga beberapa kali menegaskan yang beliau tidak pernah memegang apa-apa jawatan dalam NFC dan juga tidak memainkan sebarang peranan di dalam proses penganugerahan projek ini kepada Agro-Science Industry Sdn Bhd.

Dalam melaksanakan dan mengimplementasikan NFC, kerajaan Malaysia telah meluluskan satu pinjaman berjumlah Rm250 juta yang mana ia telah dikeluarkan secara berperingkat menurut tempoh waktu dan jadual yang telah ditetapkan oleh perjanjian di antara NFC dan kerajaan Malaysia.

1 comment:

  1. terbayang ending nyer nanti cemanar yer... apapun, Allah SWT maha mengetahui... next time kalau buat tuduhan kena ada bukti kukuh, baru takder modal saman.... takper, jangan risau, dah terbukti mahkamah bebas pengaruh BN/UMNO tetapi berleluasa dengan Majlis Peguam yang pro-ambiga dan anwar!

    ReplyDelete