Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Tuesday 24 January 2012

Menu Rakyat 1 Malaysia dapat sambutan

Hanya selepas hampir lima bulan program 'Menu Rakyat 1Malaysia' (MR1M) dilancarkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak pada 7 Julai lalu, program itu kini semakin menampakkan kejayaan.

Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata, usaha yang bertujuan membantu rakyat mendapatkan makanan dengan harga berpatutan ini berjaya menarik penglibatan 1,254 pengusaha kedai makan sehingga 12 Januari lalu.

"Program yang menawarkan pakej makanan dengan harga berpatutan bagi sarapan dan makan tengah hari ini adalah program sukarela dan semua peniaga dan pemilik restoran boleh menyertainya," katanya.

Beliau berkata, harga yang ditawarkan di restoran terlibat dengan program MR1M ini sangat berpatutan.

Contohnya, harga paling tinggi menu untuk sarapan pagi bagi restoran di Semenanjung adalah RM2.00 dan makan tengah hari pula hanya RM4.00.

Manakala di Sabah, Sarawak dan Wilayah Persekutuan Labuan, harga maksimum ialah RM2.50 (sarapan pagi) dan RM5.00 (makan tengah hari).

Pengunjung tidak perlu risau berhubung kenaikan harga untuk Menu Rakyat ini kerana pemantauan dilaksanakan setiap minggu oleh Pejabat Negeri Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) bagi memastikan peniaga dan pemilik premis makanan patuh dengan harga yang ditetapkan.

Mana-mana pemilik yang tidak mematuhi harga ditetapkan akan dikeluarkan daripada program ini. Langkah ini adalah untuk memastikan garis panduan itu diikuti dan rakyat mendapat hak yang sebenarnya, jelas Ismail Sabri.

Menurut beliau, walaupun harga makanan yang ditetapkan murah, kualitinya tetap diberi keutamaan.

No comments:

Post a Comment